יום ה-COPD הבינ"ל

מחקר ישראלי: הצלחה באבחון מוקדם של COPD בבדיקה אקראית

במחקר שבוצע ב"שערי צדק" נמצא כי תוכנית לאיתור מוקדם של חולי COPD הובילה לאבחנת COPD ב-18% ולהפסקת עישון ב-7.2% מהמשתתפים. פרופ' גבריאל איזביצקי, יוזם המחקר: "גישה זאת קלה וניתנת ליישום בכל מקום"

נכון להיום קיימות גישות שונות בנוגע לאבחון מוקדם של COPD. במחקר שנערך על ידי מכון הריאות בשערי צדק, החוקרים ביקשו לבחון את ההיתכנות והתועלת באיתור מוקדם של COPD באופן אקראי, של מבקרים בבית החולים שערי צדק. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת היוקרתי International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. זהו מחקר פורץ דרך וראשון מסוגו המתפרסם בישראל 14 שנה לאחר שהמחקר האחרון שעסק באפידמיולוגיה של מחלת COPD בישראל התפרסם2.

למחקר גויסו 1,001 מעשנים או מעשנים לשעבר, בני 18 שנים ומעלה אשר ביקרו בבית החולים שערי צדק בין מאי 2014 ליוני 2017. החוקרים ביצעו התערבות אשר כללה שלושה שלבים. בשלב ראשון בוצעה בדיקת טרום-סקירה לתסמיני COPD באמצעות שאלון קצר, ה-"could it be COPD", לאחר מכן בוצעה בדיקת ספירומטריה ללא מרחיבי סימפונות ובהמשך הפנייה לרופא מטפל. אחרי ביצוע ספירומטריה אחד מהרופאים הסביר בקצרה את התוצאות למשתתפים  ונעשה שימוש בתוצאות כדי לעודד הפסקת עישון. שיעורי הפסקת עישון אכן אומתו על ידי סקר טלפוני שלושה חודשים לאחר מכן.

מתוך כלל המשתתפים במחקר, נמצא ש 956 היו מעשנים פעילים ו-45 היו מעשנים לשעבר. הגיל הממוצע היה 48.3 שנים (סטיית תקן 13.5). חסימת דרכי אוויר אותרה ב-18% (180) מהמשתתפים כאשר מתוכם 78.9% (142) לא היו מודעים לכך. מתוכם 27 משתתפים התגלו עם חסימה קשה (FEV1 בין 30-50% מהצפוי) ו-2 משתתפים התגלו עם חסימה קשה מאוד אשר הוגדרה כ-FEV1 הקטן מ-30% מהצפוי.

החוקרים ביצעו אנליזת רגרסיה רב-משתנית ומצאו כי גיל, BMI, מספר שנות קופסא וציון שלוש ומעלה בשאלון ה-"could it be COPD" ניבאו באופן נכון 83.3% מהמקרים של חסימת דרכי אוויר. בזמן שיחת המעקב, 54.5% מהמשתתפים דיווחו שהמשיכו לעשן כרגיל, 30.9% הפחיתו בצריכת סיגריות ליום (הפחיתו בממוצע 10.1 סיגריות ביום), 7.4% הגבירו את מספר הסיגריות ביום (9.2 סיגריות ליום בממוצע) ו-7.2% מהמשתתפים דיווחו כי הפסיקו לעשן לחלוטין. מבין המשתתפים עם חסימת דרכי אוויר, 38.7% ביקרו אצל רופא להמשך בירור וטיפול בגין COPD ו-20.7% החלו ליטול משאף לטיפול במחלת הריאות שלהם.

החוקרים סיכמו כי איתור מוקדם של COPD אפשרי ויעיל לצורך זיהוי חסימת דרכי אוויר. ניתן ליישם שיטה זו באנשים המבקרים במרכז רפואי גדול או בכל מקום אחר כגון קניון או תחנת רכבת. הוספת ייעוץ קצר להפסקת עישון על בסיס תוצאות הספירומטריה הוביל לשיעור קטן, אך משמעותי קלינית (7.2%) של הפסקת עישון בקרב משתתפי המחקר.

תגובת החוקרים: "המחקר שלנו הוכיח כי איתור מוקדם של חולי COPD יכול להתבצע בצורה קלה ופשוטה, ההתערבות לא מצריכה זמן רב, רק 7 דקות של בדיקה ושיחה קצרה, אין צורך ברופא לצורך ביצוע האיתור וההתערבות וניתן ליישם את שיטת האיתור בכל מרכז רפואי גדול או מקום ציבורי אחר.

"חייבים להמשיך ולהעלות מודעות למחלת COPD בקרב האוכלוסייה, כי רוב המשתתפים לא היו מודעים כלל לחסימה שלהם בדרכי האוויר, אפילו בחומרה קשה וקשה מאוד".

המחקר הוכיח כי התערבות קצרה מאוד של 2-3 דקות הביאה לתוצאות משמעותיות של 7% הפסקה בעישון ו-20% הפחתה בצריכת טבק.

ספרות: 

1. Rokach et al. International Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease 2021:16 1519–1527

2. Stav D, Raz M. Prevalence of Chronic Obstructive Pulmonary Disease among smokers aged 45 and Up in Israel. IMAJ. 2007;9(11):800–802.4

PC-IL-101950 Copyrights © 2021 Boehringer Ingelheim Israel Ltd. All rights reserved

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  המרכז הרפואי "שערי צדק"