מחקרים

מה תפקיד מאקרופאגים בהומאוסטזיס של ברזל?

נמצא כי אוטופאגיה של אריטרוציטים על ידי מאקרופאגים מהווה מנגנון עיקרי למחזור ברזל ושמירה על הומאוסטזיס של ברזל בגוף

14.09.2022, 16:38
פעילות מאקרופאגים, מערכת החיסון (צילום: אילוסטרציה)

הומאוסטזיס של ברזל תלוי בבקרה תוך תאית בעזרת חלבונים המגיבים לברזל וגם בבקרה מערכתית בעזרת ציר הפסידין-פרופורטין. הורמון ההפסידין מווסת את הביטוי של החלבון פרופורטין, שאחראי על ייצוא ברזל מהתא, על מנת לווסת את מחזור הברזל ממאקרופאגים ואת ספיגת הברזל דרך אנטרוציטים. במחקר זה החוקרים התמקדו באוטופאגיה של מאקרופאגים כחלק מתהליך המטבוליזם של הברזל בגוף ושמירה על הומאוסטזיס של ברזל.

תוצאות המחקר הדגימו כי בעכברים עם מאקרופאגים ללא יכולת ביצוע אוטופאגיה (LysM-Atg5-/-) המחקים את הפנוטיפ של עומס ברזל ראשוני, החלבון פרופורטין בוטא ביתר במאקרופאגים ובאנטרוציטים וזה הביא לעודף משמעותי של ברזל בפרנכימה. יתרה מזאת, עכברים מסוג LysM-Atg5-/- הדגימו פעילות המטופואטית מוגברת ללא עדות לאנמיה ועם רמות גבוהות במיוחד של ברזל בפלסמה. בהשוואה לתאים מזן-הבר, תאים מאקרופאגיים שהופקו ממח העצם של עכברים מסוג LysM-Atg5-/- הדגימו ביטוי מוגבר של פרופורטין וירידה בתוכן הברזל, מה שמאמת את העליה בקצב ייצוא הברזל מהתא. בתאים מאקרופאגיים אריטרופאגוציטים, אוטופאגיה מווסתת את מנגנוני האחסון של המוסירדין ואת הפירוק של פרופורטין ובעקבות כך את מיקומו על הקרום ויכולת ייצוא הברזל מהתא. יתרה מזאת, מיקום פרופורטין יחד עם הפסטידין מסמן פעילות אוטוקרינית של הפסידין. החוקרים גם הדגימו רמות גבוהות יחסית של הפסידין בכבד ונמוכות יחסית בטחול, שמעידים על מאגרי המוסידרין נמוכים, וכן רמות נמוכות של הפסידין במאקרופאגים אריטרופאגוציטיים עם מוטציה מסוג Atg5-/-.

מסקנת החוקרים הייתה כי לאוטופאגיה על ידי מאקרופאגים תפקיד מרכזי בניוד ברזל ושמירה על הומאוסטזיס של ברזל בגוף כולו. החוקרים מציעים כי אוטופאגיה מגבילה את רמות הפרופורטין ואת ייצוא הברזל ממאקרופאגים, מה שמביא לעליה בביטוי של הפסידין והשפעה אוטוקרינית-פראקרינית המשחקת תפקיד חשוב בוויסות של ביטוי פרופורטין באנטרוציטים בתריסריון.

מקור:

Meriem Taleb, et al. (2022) “Targeted autophagy disruption reveals the central role of macrophage iron metabolism in systemic iron homeostasis.” Blood, July 2022. Vol. 140, Issue 4, p. 374–387. doi.org/10.1182/blood.2021014493

נושאים קשורים:  מחקרים,  אריתרוציטים,  ברזל,  אריתרופויזה,  אוטופגיה,  הומאוסטזיס חיסוני
תגובות