חדשות

האם כדאי לקבל חיסון שפעת במקביל לבוסטר הקורונה?

על היתרונות והחסרונות שבקבלת שני החיסונים בו זמנית לאור החשש מגל קורונה נוסף בסתיו הקרוב ועל התזמון הנכון לקבלת חיסון לשפעת על פי תחזיות מומחים

חיסון לקורונה. החיסונים המעודכנים יגיעו לארץ בשבועות הקרובים. צילום: Abed Rahim Khatib /Flash 90

רשויות הבריאות הפדרליות בארה"ב, כמו גם משרד הבריאות בישראל, מעודדות את הציבור להתחסן נגד שפעת ולקבל בוסטר נגד קורונה באותו זמן ובהקדם בשל החשש מפני התפרצות קורונה בסתיו. יועצו של הנשיא ביידן לענייני בריאות, ד"ר אנתוני פאוצ'י, המליץ לקבל זריקת קורונה מעודכנת ברגע שמתאפשר.

אתר האינטרנט STAT דיווח ב-9 בספטמבר שעדיין מוקדם לקבל חיסון נגד שפעת, שכן ההגנה שנוצרת על ידי חיסוני שפעת נשחקת מהר במהלך עונת שפעת. מנת חיסון שניתנה בתחילת ספטמבר עשויה לספק הגנה מוגבלת בלבד אם עונת השפעת לא תגיע לשיאה עד פברואר או אפילו מרץ, כפי שקרה במהלך עונת 2021-2022.

פלוריאן קרמר, מומחה לשפעת בבית הספר לרפואה מאונט סיני בניו יורק, אמר בראיון לאתר שאין הגיון אימונולוגי למהלך. מספר מחקרים הראו שהתועלת של חיסון נגד שפעת פוחתת באופן משמעותי במהלך עונת שפעת, דבר שמגביר את בעיות האפקטיביות של החיסון, אשר נראות לעתים קרובות כאשר חלק מהזנים בחיסון אינם מתאימים לזנים שגורמים לאנשים לחלות.

מחקר שנעשה על ידי חוקרים מהמרכז לחקר החיסונים של קייזר פרמננטה ובית הספר לבריאות הציבור של הרווארד העריך שיעילות החיסון ירדה בכ-18% עבור כל תקופה של 28 יום לאחר החיסון. מחקרים אחרים הראו ששיעור ההגנה של החיסון מפני שפעת חמורה שגורמת לאשפוז יורד בין 8% ל-9% בכל חודש לאחר החיסון. אצל קשישים, שיש להם סיכוי גבוה יותר לחלות בשפעת, הירידה התרחשה בשיעור של כ-10% עד 11% כל חודש. לפי המחקרים, החיסון מספק הגנה טובה במשך ארבעה חודשים.

חוקרי שפעת ממליצים לחכות לפחות עד סוף אוקטובר כדי לקבל חיסון נגד שפעת, אך להקדים את החיסון אם שומעים על מקרים רבים של שפעת בסביבת המגורים.

כמה מהנגיפים שנעלמו בתחילת המגיפה חזרו ובגדול. מדענים חוששים שיקרה דבר דומה ופעילות השפעת תחזור לרמות שלפני המגיפה. פאוצ'י הזהיר לאחרונה שארה"ב עלולה להתמודד עם "עונת שפעת די גרועה"

ההמלצה הרשמית של המרכז האמריקאי לבקרת ומניעת מחלות (CDC) היא לקבל את החיסון בספטמבר או אוקטובר, ואתר האינטרנט של המרכז קובע שבאופן אידיאלי "כולם צריכים להתחסן עד סוף אוקטובר". הדגש על "כולם" הוא נושא חשוב בתזמון חיסוני שפעת. למרות שהגיוני לתת חיסונים על בסיס אינדיבידואלי, המטרה ברוב השנים היא מתן חיסון נגד שפעת לעשרות מיליוני אנשים במהלך תקופה של כמה שבועות. זו משימה גדולה למערכת הבריאות כשמדובר רק בשפעת, אבל בסתיו הזה מערכות הבריאות מנסות לחסן כמה שיותר אנשים לקורונה ושפעת בו זמנית.

החיסון נגד קורונה דורש מאנשים לעקוב אחרי יותר מדי פרמטרים: כמה חיסונים כבר קיבלו, מתי התחסנו בפעם האחרונה ומתי יהיו זכאים לקבל את החיסון הבא. אנשים נוטים לשכוח, והדבר התבטא בכך ששיעור האנשים שקיבלו את הבוסטר השני נגד קורונה היה נמוך מאחוז האנשים שקיבלו את הבוסטר הראשון, שהוא בתורו היה נמוך מאחוז האנשים שקיבלו את שתי הזריקות הראשונות. הצמדת החיסון נגד קורונה לחיסון נגד שפעת עשויה להקל לכן על הציבור ותגביר את הסיכוי שיתחסן, גם אם השילוב מועיל יותר לאחד החיסונים מהאחר.

דבר נוסף שיש להביא בחשבון הוא תופעות הלוואי. למרות שמותר לקבל חיסון שפעת וקורונה באותו הזמן, תופעות הלוואי של החיסון נגד קורונה יכולות להיות קשות, ויש אנשים שיעדיפו לקבל את שני החיסונים בנפרד. מצד שני, פחות סביר שאנשים יזמינו שני תורים נפרדים לקבל שני חיסונים ויוותרו על אחד מהם.

באופן אידיאלי, כדאי להתחסן זמן קצר לפני שעונת השפעת נכנסת להילוך גבוה, אך קשה מאוד לחזות מתי זה יקרה. במשך שנים רבות הגיעה תחלואת השפעת לשיאה בחודשים ינואר ופברואר, אבל בשנים 2021-2022, שבוע שיא הפעילות היה בתחילת דצמבר אך העונה התארכה מאוד והיו מקרי שפעת רבים אפילו ביוני.

מגיפת הקורונה הקשתה עוד יותר על חיזוי השפעת, שכן המגיפה שינתה את התנהגות הציבור ואת שיעורי ההדבקה בשפעת. בעונת 2020-2021 כמעט ולא היו מקרי שפעת, ולמרות שעונת 2021-2022 היתה ארוכה בצורה יוצאת דופן, רוב המקרים היו קלים. עם זאת, כמה מהנגיפים שנעלמו בתחילת המגיפה חזרו ובגדול. מדענים חוששים שיקרה דבר דומה ופעילות השפעת תחזור לרמות שלפני המגיפה. פאוצ'י הזהיר לאחרונה שארה"ב עלולה להתמודד עם "עונת שפעת די גרועה".

כשבודקים מה קרה בחצי כדור הארץ הדרומי כדי לנסות לחזות את פעילות השפעת של החורף הקרוב, רואים שהשנה היתה באוסטרליה עונת שפעת פעילה מאוד, בדומה לעונות טרום המגיפה, אך במקומות אחרים בחצי הכדור הדרומי תחלואת השפעת לא היתה גבוהה במיוחד.

גורם נוסף שיש להביא בחשבון הוא שיש קבוצות שלמות של ילדים שנולדו לתוך המגיפה ולא עברו את ההיכרות הרגילה עם נגיפים שבדרך כלל נדבקים בהם בין הגילאים 0-3, וילדים קטנים ממלאים תפקיד מרכזי בהפצת שפעת.

נושאים קשורים:  שפעת,  קורונה,  חיסונים,  עונת החורף,  בוסטר,  19-COVID,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.09.2022, 19:19

שאלת המחקר האמיתית היא "האם נכון בכלל לקבל את בוסטר הקורונה"?

אנונימי/ת
21.09.2022, 19:23

מהכותרת אפשר להבין שאחד מהם לבד הגיוני.....

21.09.2022, 23:13

" אנשים נוטים לשכוח, והדבר התבטא בכך ששיעור האנשים שקיבלו את הבוסטר השני נגד קורונה היה נמוך מאחוז האנשים שקיבלו את הבוסטר הראשון, שהוא בתורו היה נמוך מאחוז האנשים שקיבלו את שתי הזריקות הראשונות. "
צריך לכתוב הפוך: אנשים נוטים לזכור ...

נכון הוא צודק זאת האמת מדוע פחות אנשים התחסנו מזריקה לזריקה . כי הם זוכרים .

אנונימי/ת
22.09.2022, 19:39

בקיצור, מתי להתחסן, יחד עם יעילות החיסון, עלולים להביא למסקנה שאין סיבה לרוץ...

23.09.2022, 11:49

טוב… אם פאוצ׳י אמר….
עד עכשיו זה הוכיח את עצמו.