מחקרים

האם השתלת מח עצם משפרת זרימת דם מוחית בילדים עם אנמיה חרמשית?

נמצא כי ילדים עם אנמיה חרמשית שמקבלים השתלת מח עצם לצורך טיפול מרפא משפרים באופן משמעותי את זרימת הדם למוח ומורידים את הסיכון שלהם לשבץ מוחי, בהשוואה לחולים שמטופלים עם עירויי דם חוזרים

05.03.2023, 17:32
רקמת מוח. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

ילדים עם אנמיה חרמשית (Sickle Cell Disease - SCD) נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי עקב עקה על ההמודינמיקה במוח. במחקר זה שיערו החוקרים כי טיפול בילדים עם SCD בעזרת השתלת מח עצם (Hematopoietic Stem Cell Transplant - HSCT) משיבים את ההמודינמיקה במוח לתיקונה, בהשוואה למצב טרום השתלתי.

החוקרים מדדו את זרימת הדם בכל המח (Cerebral Blood Flow - CBF) ומקטע ניצול החמצן (Oxygen Extraction Fraction - OEF) בעזרת MRIי(Magnetic Resonance Imaging) חודש-שלושה חודשים לפני ההשתלה ו-12-24 חודשים לאחריה. שלושה ילדים הדגימו עדות לשבצים נסתרים קודם לטיפול, חמישה הדגימו שבצים שקטים וילד אחד הדגים זרימות דם לא תקינות על פי בדיקת דופלר. CBF ו-OEF של נבדקים שעברו HSCT הושוו למקרי ביקורת ללא SCD ולנבדקים עם SCD שקיבלו טיפול עם עירויי דם חוזרים (Chronic Red blood cell Transfusion Therapy - CRTT), לפני ולאחר עירוי הדם.

שבעה נבדקים קיבלו HSCT מאחאים עם התאמה ושלושה נבדקים נוספים קיבלו HSCT מתורמים שאינם קרובי משפחה שהדגימו התאמה של 8/8. כלל הנבדקים עברו הכנה עם עצימות נמוכה, והדגימו קליטת שתל טובה ללא אנמיה המוליטית וללא תסמיני SCD. לפני ההשתלה ערכי CBF (93.5 מ"ל/100 ג'/דקה) ו-OEFי(36.8%) היו מוגברים בהשוואה למקרי ביקורת ללא SCD. ערכים אלו דעכו באופן משמעותי במהלך שנה עד שנתיים לאחר HSCT (CBF של 72.7 מ"ל/100 ג'/דקה, p=0.004; OEF של 27%, p=0.002), והשתוו לערכים של מקרי ביקורת ללא SCD. יתרה מזאת, נבדקים שקיבלו HSCT הדגימו ירידה משמעותית יותר ב-CBF (-19.4מ"ל/100 ג'/דקה) ו-OEFי(-8.1%) לאחר ההשתלה בהשוואה לילדים עם SCD המקבלים CRTT לאחר עירוי הדם (CBF של -0.9 מ"ל/100 ג'/דקה, p=0.024; OEF של -3.3%, p=0.001).

מסקנת החוקרים הייתה כי HSCT מרפא מצליח לשפר את ההמודינמיקה המוחית של ילדים עם SCD. השבה של מאגרי החמצן במוח יכול להסביר מדוע HSCT שומר על נבדקים אלו מפני שבץ מוחי.

מקור:

Monica L. Hulbert, Melanie E. Fields, Kristin P. Guilliams, Priyesha Bijlani, Shalini Shenoy, Slim Fellah, Alison S. Towerman, Michael M. Binkley, Robert C. McKinstry, Joshua S. Shimony, Yasheng Chen, Cihat Eldeniz, Dustin K. Ragan, Katie Vo, Hongyu An, Jin-Moo Lee, Andria L. Ford; Normalization of cerebral hemodynamics after hematopoietic stem cell transplant in children with sickle cell disease. Blood 2023; 141 (4): 335–344. doi: https://doi.org/10.1182/blood.2022016618

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה חרמשית,  השתלת מח עצם,  שבץ מוחי,  עירויי דם
תגובות