סקירה

ירידה בפעילות דלקת מפרקים שגרונית עד רמיסיה בנתוני עולם אמיתי עם אולומיאנט (1)

טיפול מוקדם באלומיאנט פומי אחת ליום מצליח לתת מענה מספק לטיפול בדלקת המפרקים עם וללא טיפול במטוטרקסט

מאת דר׳ עבד עויסאת - רופא בכיר, יח׳ ראומטולוגית, בי״ח בני ציון

הקדמה

בשנים האחרונות מעכבי JAK הפכו לחלק בלתי נפרד מהארסנל של טיפולים ביולוגיים בדלקת מפרקים שגרונית בחולים שחוו כישלון תרופות DMARDS סנתטיים כגון מטוטרקסט ופלקוויניל.

אולומיאנט (baricitinib) הינו תכשיר פומי מקבוצת מעכבי JAK שמעכב אנזימי JAK1 ו-JAK2 אשר מהווים חוליה חשובה בשרשרת הסיגנל הדלקתי התוך תאי של מספר ציטוקינים ומולקולות, המעורבות באופן ישיר בפתוגנזה של דלקת מפרקים שגרונית RAי2.

במחקר Real-world באיטליה נבחנה השפעת הטיפול עם אולומיאנט על מדדי פעילות הדלקת והבטיחות בחיים אמיתיים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis).

שיטת המחקר: מחקר Real-world, רב מרכזי ותצפיתי

במחקר נכללו 446 חולי RA עם מחלה פעילה מ-11 מרכזים באיטליה, שטופלו באולומיאנט בתקופה שבין יוני 2018 לנובמבר 2019. לצורך הניתוח הסטטיסטי, החולים חולקו לקבוצות בהתאם לטיפול קודם בתרופות ביולוגיות (נאיביים לטיפול ביולוגי bDMARD-naïve או כאלה שנכשלו בעבר על טיפולים ביולוגיים bDMARD-IR) ולפי השימוש המקביל במטוטרקסט. הניתוח הסטטיסטי המשני secondary endpoint בדק את בטיחות התרופה ואת תופעות הלוואי.

החולים במחקר עברו הערכה של דרגת הפעילות של דלקת המפרקים (DAS28-CRP ו-CDAI) בתחילת המחקר ולאחר 3, 6 ו-12 חודשים. כמו כן, החולים התבקשו לדווח על רמת הכאב המפרקי בעזרת סולם כאב אנלוגי VAS בין 0 ל-100.

תוצאות: השפעה מיטבית על פעילות הדלקת והכאב

מרבית החולים (81%) היו נשים עם גיל ממוצע של 59, שסבלו מדלקת מפרקים שגרונית במשך 9 שנים בממוצע. שני שליש מהחולים היו חיוביים ל-Rheumatoid Factor ו-anti CCP.

החולים בקבוצת bDMARD-naïve היו צעירים יותר עם משך מחלה קצר יותר ופחות קומורבידיות בהשוואה לחולים בקבוצת bDMARD-IR.

נצפתה ירידה עקבית בפעילות דלקת המפרקים הן במדד DAS28-CRP ו-CDAI לאחר 6, 3 ו-12 חודשים (תרשים 1). 70% מהחולים שהיו נאיביים לטיפולים ביולוגיים, bDMARD-naïve ו-40% מהלא-נאיביים, bDMARD-IR, הגיעו לרמיסיה לאחר 6 חודשים של טיפול באולומיאנט.

תרשים 1:

דרגת פעילות המחלה היתה נמוכה באופן עקבי בקבוצת החולים הנאיביים לטיפולים ביולוגים bDMARD-naïve בהשוואה לקבוצת החולים שנכשלו בעבר על טיפולים ביולוגיים, bDMARD-IR. לא היה אפקט מיטיב לשימוש במטוטרקסט על התגובה לאולומיאנט או על דרגת פעילות המחלה בנקודות הזמן השונות בתקופת המחקר. 13% מהחולים הפסיקו טיפול באולומיאנט בשל תופעות לוואי, רובם חולים מבוגרים שנכשלו בעבר על מספר טיפולים ביולוגיים.

כמו כן, נצפתה ירידה משמעותית במינון הפרדניזון היומי בשתי הקבוצות שטופלו באולומיאנט. הירידה היתה יותר מובהקת בקבוצת הbDMARD-naïve בכל נקודת זמן נתונה בהשווה לקבוצה השנייה, ורק 32% מהחולים נטלו פרדנניזון לאחר 12 חודשים של טיפול באולומיאנט.

אחת התצפיות היותר מענייניות במחקר היא שדרגת הכאב המפרקי השתפרה משמעותית תחת הטיפול באולומיאנט לאחר 6, 3 ו-12 חודשים ללא קשר לתגובה הקלינית ופעילות המחלה, הנראית כמו אפקט אנלגטי ייחודי, כתוצאה מהשפעה ישירה של אולומיאנט על מנגנון הכאב (תרשים 2).

תרשים 2:

בסך הכל לאורך כל תקופת המחקר היו 4 אירועים טרומבואמבוליים, 6 מקרים של הרפס זוסטר ו-20 מקרים של זיהומים לא מסכני חיים.

למידע נוסף על נתוני עולם אמיתי של אולומיאנט לחצו כאן

סיכום

היעילות המוכחת של אולומיאנט במחקרים קלינים ומחקרי real-life בצירוף פרופיל בטיחותי מתקבל על הדעת הופכים אותה לאופציה טיפולית מובילה בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית.

אותם מחקרים הראו באופן עקבי שטיפול מוקדם באולומיאנט כטיפול ביולוגי ראשון מעלה את הסיכוי לתגובה קלינית משמעותית בהשוואה למתן מאוחר (לאחר כישלון טיפוליים ביולוגיים אחרים). הערך המוסף של אולומיאנט טמון בהיותו בעל השפעה ישירה על מנגנון הכאב עם, וגם ללא קשר להשפעה האנטידלקתית.

המאפיינים הנ״ל של אולומיאנט תואמים את מה שרואים גם בקליניקה היומיומית בטיפול בחולי דלקת מפרקים שגרונית. טיפול מוקדם באולומיאנט פומי אחת ליום מצליח לתת מענה מספק לטיפול בדלקת המפרקים עם וללא טיפול במטוטרקסט, ועל כן לדעתי יכול להיות אחת האופציות הטיפוליות המועדפות.

למידע נוסף על נתוני עולם אמיתי של אולומיאנט לחצו כאן

מקורות:

1. Guidelli GM, Viapiana O, Luciano N, De Santis M, Boffini N, Quartuccio L, Birra D, Conticini E, Chimenti MS, Bazzani C, Bruschi E, Riva M, Canziani LM, Bianchi G, Pozzi MR, Limonta M, Gorla R, Perricone R, Frediani B, Moscato P, De Vita S, Dagna L, Rossini M, Selmi C. Efficacy and safety of baricitinib in 446 patients with rheumatoid arthritis: a real-life multicentre study. Clin Exp Rheumatol. 2021 Jul-Aug;39(4):868-873. doi: 10.55563/clinexprheumatol/pudtpo.

2. Choy EHS, Miceli-Richard C, González-Gay MA, Sinigaglia L, Schlichting DE, Meszaros G, de la Torre I, Schulze-Koops H. The effect of JAK1/JAK2 inhibition in rheumatoid arthritis: efficacy and safety of baricitinib. Clin Exp Rheumatol. 2019 Jul-Aug;37(4):694-704.

Olumiant Therapeutic Indications:
Rheumatoid Arthritis- Olumiant is indicated for the treatment of moderate to severe active rheumatoid arthritis in adult patients who have responded inadequately to, or who are intolerant to one or more disease-modifying anti-rheumatic drugs.

Olumiant may be used as monotherapy or in combination with methotrexate.

Atopic Dermatitis- Olumiant is indicated for the treatment of moderate to severe atopic dermatitis in adult patients who are candidates for systemic therapy.

Alopecia Areata-Baricitinib is indicated for the treatment of severe alopecia areata in adult patients.

For full information please see the Israeli MOH approved PI.

PP-BA-IL-0661

נושאים קשורים:  סקירה,  דלקת מפרקים שגרונית,  אולימאנט,  בריסיטיניב