• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
מחקרים

טיפול בדימומים חוזרים במערכת העיכול עקב אנגיודיספלזיה של המעי הדק

נמצא כי תלידומיד מהווה טיפול יעיל ובטוח יחסית לטיפול בדימומים חוזרים ממערכת העיכול עקב אנגיודיספלזיה של המעי הדק

07.12.2023, 17:09
אנטומיה של מערכת העיכול האנושית, המעי הגס והדק. איור תלת מימד: שאטרסטוק

בערך 5-10% מהדימומים מהמעי נובעים מדימומים חוזרים מהמעי הדק, ואלו מהווים אתגר טיפולי עד היום. תלידומיד נבדק כטיפול עבור דימומים חוזרים עקב אנגיודיספלזיה של המעי הדק (Small Intestine Angiodysplasia - SIA), אך חסרים מחקרים מאששים.

במחקר אקראי מבוקר-אינבו שבוצע במספר רב של מרכזים רפואיים עם סמיות כפולה בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של טיפול עם תלידומיד עבור דימומים חוזרים מהמעי עקב SIA. במחקר נכללו נבדקים עם דימומים חוזרים מהמעי (לפחות ארבעה אירועים במהלך השנה העוקבת) עקב SIA אשר הוקצו אקראית לקבלת תלידומיד במתן פומי במינון של 100 מ"ג או 50 מ"ג או אינבו למשך ארבעה חודשים. הנבדקים נותרו במעקב רפואי למשך שנה לפחות לאחר סיום תקופת הטיפול הניסוני. התוצא העיקרי שנבדק כלל תגובה יעילה לטיפול אשר הוגדרה לפי ירידה של 50% לפחות במספר אירועי הדימום במהלך שנה שלאחר הטיפול בהשוואה לשנה שלפני הטיפול. תוצאים שניוניים עיקריים כללו הפסקת דימומים ללא דימום חוזר, קבלת עירוי דם, אשפוז עקב הדימום, משך הדימום ורמות המוגלובין בדם.

במחקר נכללו 150 נבדקים אשר הוקצו לקבוצות המחקר השונות; 51 קיבלו 100 מ"ג תלידומיד, 49 קיבלו 50 מ"ג תלידומיד ו-50 קיבלו אינבו. תוצאות המחקר הדגימו כי יעילות הטיפול עמדה על 68.6% עבור קבוצת הנבדקים שטופלו עם תלידומיד במינון של 100 מ"ג, 51% עבור קבוצת הטיפול עם תלידומיד במינון של 50 מ"ג ו-16% עבור קבוצת מקרי הביקורת (p<0.001 עבור השוואה בין שלושת הקבוצות). ניתוח התוצאים השניוניים תמך באלו של התוצא העיקרי. תופעות לוואי היו שכיחות יותר בקבוצות הטיפול עם תלידומיד בהשוואה לקבוצת מקרי הביקורת וכללו בעיקר; עצירות, ישנוניות, נימול בגפיים, בצקות פריפריות, סחרחורות ועליה באנזימי כבד.

מסקנת החוקרים הייתה כי טיפול עם תלידומיד מביא להפחתה משמעותית באירועי דימום עבור מטופלים עם אירועי דימום חוזרים עקב SIA.

מקור:

Chen H, Wu S, Tang M, Zhao R, Zhang Q, Dai Z, Gao Y, Yang S, Li Z, Du Y, Yang A, Zhong L, Lu L, Xu L, Shen X, Liu S, Zhong J, Li X, Lu H, Xiong H, Shen Y, Chen H, Gong S, Xue H, Ge Z. Thalidomide for Recurrent Bleeding Due to Small-Intestinal Angiodysplasia. N Engl J Med. 2023 Nov 2;389(18):1649-1659. doi: 10.1056/NEJMoa2303706. PMID: 37913505.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תלידומיד,  דימום במערכת העיכול,  המעי הדק,  דימום
תגובות