דעות

נקודת חובה באנמנזה: "היכן היית בשבעה באוקטובר?"

על אנשי הצוות הרפואי להכיר ברלוונטיות של אירועי המתקפה והמלחמה שאחריה לבריאותם של מטופלינו ולהפנים: השאלה "היכן היית בשבעה באוקטובר?" הכרחית בכל אנמנזה רפואית מעתה ואילך

איור: דנה ברלב

הַחוֹלֶה בַּמִּטָּה 10

שִׂימוּ לֵב

יֵשׁ לוֹ מִסְפָּר עַל הַזְּרוֹעַ

הוּא אוּד מֻצָּל מֵאֵשׁ.

הַחוֹלֶה בַּמִּטָּה 18

שִׂים לֵב

יֵשׁ לוֹ מִסְפָּר עַל הַזְּרוֹעַ

אִשְׁתּוֹ נִרְצְחָה 071023.

(דן שוורצפוקס)

כאשר התמחיתי ברפואה פנימית תחת שרביטו של מורי ורבי פרופ' יעקב הורוביץ, היינו מתלווים אליו ב"ביקור הגדול" וכשהיה בודק מטופל אשר נולד בשנת 1910 באירופה, היה שואל אותו, "היכן היית בגרויסע מלחמה?" – היכן היית במלחמת העולם?

בשבועות האחרונים, בעקבות טיפול במספר רב של תושבי הנגב אשר עברו בגופם ובנפשם את התקפת הטרור בשבעה באוקטובר, הבנתי שעלינו, אנשי הצוות הרפואי, להפנים שאנו עומדים בפני אתגר חדש. חלק גדול מהמטופלים שבהם נפגוש מעתה והלאה נפגעו ישירות או בעקיפין, וזה חייב להיות חלק מהאנמנזה!

עלינו לחנך את עצמנו, ואת הצוות שסביבנו, לשים לב לנקודה זו. כאשר נשאל את שם המטופל, כתובתו, מצבו המשפחתי, עיסוקו, נוסיף שאלה: "היכן היית בשבעה באוקטובר?".

כאשר מגיעה אישה מהעוטף בשל כאב בחזה, עלינו לברר מה עבר עליה ב-7 באוקטובר, מי ממשפחתה נפגע חלילה והאם יש קשר בין האירועים אשר חוותה לתלונתה. במידה שנפגעה, עלינו לתעד: Victim of Terror

יש פגועים בגוף ויש פגועים בנפש. במקרה שהמטופלים שלפנינו הם מבין אלה, עלינו להתייחס לכך בטיפול ולציין זאת ברשומה הרפואית.

כאשר מגיעה אישה מהעוטף בשל כאב בחזה, עלינו לברר מה עבר עליה בשבעה באוקטובר, מי ממשפחתה נפגע חלילה והאם יש קשר בין האירועים אשר חוותה לתלונתה הנוכחית. במידה שנפגעה, עלינו לתעד זאת בגיליון - Victim of Terror.

כאשר פונה למרפאתנו ילד אשר עבר רגרסיה וחזר להרטיב בלילה לאחר שהיה "יבש", עלינו לתחקר מה הוא חווה מאז השבע באוקטובר, לקשר זאת למצבו הרפואי וכמובן לתעד זאת ברשימת הבעיות בתיקו הרפואי.

אם אנו מטפלים במטופלת אשר היתה חטופה, יש להוסיף לרשימת הבעיות Return From Captivity - Terror Attack 7/10.

כאשר מגיע מטופל מהפזורה הבדואית, עלינו לבדוק האם נפגע מהטילים אשר פגעו באוכלוסיה זו בשבעה באוקטובר.

כאשר מגיע מטופל עם התקף לב, נשאל אותו היכן היה בשבעה באוקטובר. אולי נגלה כי היה שבוי בביתו וחולץ במבצע הרואי של הימ"מ. עלינו לציין זאת בתיקו באבחנה Terrorism, Secondary Effect (E9799), או אולי הוא מכוחות הביטחון, ההצלה או זיהוי נפגעים, שעבר חוויות קשות בתקופה זו.

כאשר אנו מטפלים באב שכול אשר בנו נרצח במתקפת הטרור, עלינו להקפיד שברשימת הבעיות שלו תופיע האבחנה Loss or Death of Child ולהוסיף הערה Due to Terror Attack 7/10.

כרופא משפחה של קיבוץ עלומים מצאתי את עצמי מתעד ברשומות הרפואיות את האבחנות הללו. היו אלה רגעים קשים, אך ברור לי שחובתי כמטפל שהדברים יהיו מתועדים

כל יולדת המגיעה לחדר לידה מביאה עימה את סיפור חייה - היא יכולה להיות ניצולה בעצמה, היתה במסיבה בנובה, קרובה של חלל, ידידה של חטופה. ברגע של יצירת חיים חדשים עלינו להכיר ולהיות מודעים ל"סיפור" שלה.

כרופא משפחה של קיבוץ עלומים מצאתי את עצמי מתעד ברשומות הרפואיות את האבחנות הללו. היו אלה רגעים קשים, אך ברור לי שחובתי כמטפל שהדברים יהיו מתועדים.

על כולנו, אנשי מערכת הבריאות, להכיר ברלוונטיות של אירועי המתקפה והמלחמה שאחריה לבריאותם של מטופלינו. השאלה "היכן היית בשבעה באוקטובר?" תהיה שאלה הכרחית בכל אנמנזה רפואית מעתה ואילך.

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  אנמנזה,  שבעה באוקטובר,  אבחון רפואי,  ד"ר דן שוורצפוקס,  ישראל במלחמה,  נפגעי פעולות איבה
תגובות
אנונימי/ת
01.03.2024, 09:40

אכן. תודה על הארה. ד"ר שוורצפוקס המשך לעשות חיל ולהציל את חיילנו

בהחלט איישם. תודה ד"ר שוורצפוקס. (אשמח באם הר"י תרכז קודי אבחנות רלוונטיות קיימות ותפרסם, כפי שעשית).

בהחלט איישם. תודה ד"ר שוורצפוקס. (אשמח באם הר"י תרכז קודי אבחנות רלוונטיות קיימות ותפרסם, כפי שעשית).

01.03.2024, 16:34

בהחלט. ראוי וחשוב. תודה

02.03.2024, 10:17

מילים חשובות ומאירות.
תודה

יפה וחשוב .
וגם שמחתי על איזכור פרו' יעקב הורוביץ
שזכור גם לי לטובה .

17.03.2024, 09:32

חשוב מאוד.
איזו אבחנה ממליץ לכתוב למשל למטופל שפונה מביתו מזה מספר חודשים ובעקבות כך יצא מאיזון לחץ הדם עד הגעה לרמה של שבץ המורגי?
לצערינו לא חסרים מקרים של יציאה מאיזון מחלות רקע..:(