תקופת הסטאז' תקוצר בשלושה חודשים - מ-12 חודשים כיום לתשעה חודשים, תוך קיצור הסבבים במחלקות כירורגיה וילדים. זאת, החל מחודש ספטמבר הקרוב וכחלק מהרפורמה במתכונת הסטאז', שעליה הכריז משרד הבריאות הבוקר (ג'). הרפורמה מגיעה על רקע החלטת המועצה להשכלה גבוהה להוציא את תקופת הסטאז' מהדרישות האקדמיות לקבלת תואר דוקטור והצפי לשינויים משמעותיים בהרכב הסטאז'רים בשנים הקרובות.
עוד בעניין דומה
לרפורמה בסטאז' לבוגרי הפקולטות לרפואה שני מהלכים: שינוי מבני הכולל קיצור ומיקוד של תקופת הסטאז’ והגדרה מחודשת של הסבבים, שיחל כאמור בספטמבר, ומהלך חינוכי הכולל הגדרת מיומנויות נדרשות, בניית כלי הערכה מקצועיים וטכנולוגיים וקורסי הכשרה לבוגרי מוסדות לא מוכרים, שצפוי להתחיל בשנת 2027. השלב השני ייכנס לתוקף לאחר בחינת הטמעת השלב הראשון. החלוקה נועדה למנוע עומס יתר על בתי החולים ולאפשר להם להתמודד עם העלייה הצפויה במספר בוגרי המוסדות שאינם מוכרים בשנה וחצי הקרובות לצד ירידה במספר חודשי הסטאז' שיבצעו כלל הסטאז'רים.
בשלב א' יקוצר, כאמור, משך הסטאז' על פי החלוקה הבאה: שלושה חודשים במחלקה פנימית; חודש במחלקת רפואה דחופה; חודש במחלקת ילדים (במקום חודשיים); חודש במחלקה כירורגית (במקום חודשיים); חודשיים אלקטיביים וחודש "סלקטיב" באחד ממקצועות הליבה של הסטאז', במקום חודש החובה כיום המורכב משבועיים במחלקת הרדמה ושבועיים בטיפול נמרץ.
חודש הסלקטיב - במקצועות הליבה
לגבי חודש ה"סלקטיב" יצוין כי היה קונצנזוס ביחס לעובדה כי במתכונתו הנוכחית, למעט מקרים בודדים, הוא לא תורם לחינוך הרפואי ולא מסייע בתפעול בית החולים. לאור זאת הוחלט כי חודש זה יוחלף באחד ממקצועות הליבה של הסטאז', תוך התחשבות ברצונו של הסטאז'ר ובצורכי המערכת. המחלקות בהן יתאפשר לבצע חודש זה הן: פנימית, ילדים, כירורגיה (כולל כירורגיות קטנות בכפוף לאישור בית החולים) ורפואה דחופה. כמו כן יתאפשר לבצע את חודש זה במחלקות הרדמה/ טיפול נמרץ כדי להמשיך לאתר מועמדים להתמחות בהרדמה.
בשלב ב', שהצפי ליישומו הוא, כאמור, בשנת 2027, תיבחן האפשרות למתן ויתור על חודש הסלקטיב לסטאז'רים שביצעו לפחות 40 משמרות כסטודנטים מסייעים לרופא. כמו כן, חודשי האלקטיב עשויים להפוך לאופציונליים, במיוחד עבור סטאז'רים שמצאו מקום התמחות. יישום שלב זה מותנה בהערכת הטמעת שלב א' ובהתייצבות מספר הסטאז'רים, תוך מתן דגש להרחבת המענה בפריפריה.
ימי חופשה כמו לשאר הרופאים
חודש החופש המרוכז עתיד להתבטל והסטאז'רים יהיו זכאים לימי חופש במהלך הסטאז', באופן יחסי לאורך הסטאז' וכנהוג וכמוסכם לגבי כלל הרופאים, או בהתאם להוראה אחרת, זאת בהסכמת כלל הגורמים הרלוונטיים. ההחלטה לגבי מהלך זה התקבלה לאחר שנבחנה טענת הסטאז'רים כי הם אינם זכאים ולו ליום חופש אחד במהלך תקופת הסטאז', תוך בקשה להתאים את מתכונת ימי החופש לזו הנהוגה בכלל המשק.
לבתי החולים תתאפשר גמישות בקביעת סדר הסבבים. כמו כן, צפויה להישמר האפשרות למסלולים ישירים במחלקות פנימית, ילדים וכירורגיה בכפוף למוסכם מול המועצה המדעית.
בניגוד למצב כיום בו הגרלות אלו נערכות במועדים משתנים, הגרלות לסטאז' לבוגרי מוסדות אקדמיים בחו"ל יהיו קבועות בחודשים ינואר ויוני. צעד זה כשלעצמו צפוי לסייע בהבטחת רציפות לאורך חודשי השנה.
חיזוק מערך ההערכה והמשוב
כל סטאז'ר יוערך בסיום כל סבב במחלקות החובה באמצעות שאלון ממוחשב מתוקנן הכולל 15 שאלות סגורות ושתי שאלות פתוחות. השאלון בוחן ארבעה תחומים עיקריים: מיומנויות קליניות, תקשורת ועבודת צוות, אתיקה ומקצוענות.
במקביל, כל סטאז'ר יעבור לפחות שתי שיחות משוב מובנות - באמצע הסטאז' ובסיומו - בהתאם למתווה מפורט שפותח במסגרת הרפורמה. התהליך נועד להעניק משוב מתמיד ולזהות סטאז'רים הזקוקים להכשרה נוספת או לחיזוק. בנוסף, יינתן דגש על שיפור הכשרת בוגרי מוסדות לא מוכרים, לרבות הכשרה מקדימה.
הרפורמה כוללת נוהל "קווים אדומים" לטיפול במצבי קיצון, בשלושה תחומים עיקריים: בעיות משמעתיות וחוסר אמינות, פערי ידע או תפקוד מקצועי משמעותיים, והיעדר שליטה בסיסית בשפה העברית. במקרה של חציית קו אדום, יופעל תהליך "אסקלציה" מדורג החל משיחה עם אחראי הסטאז'רים במחלקה ועד להתערבות ברמת אגף רישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות.
טיפול לבוגרי המוסדות שנפסלו ברפורמת יציב
הרפורמה מדגישה את הצורך בטיפול מותאם לבוגרי המוסדות שנפסלו ברפורמת יציב. אלה יעברו הכשרה מרוכזת בתחילת הסטאז' ותינתן אכיפה מחמירה יותר של דרישות השליטה בעברית. בנוסף, תוקמנה יחידות הוראה מחוזקות בבתי החולים לטיוב תהליכי ההדרכה והליווי.
לצורך מימוש מוצלח של הצעדים שפורטו, יפותחו ויחוזקו יחידות ההוראה בבתי החולים, שיסייעו, בין היתר, בהדרכה וליווי לצורך הטמעת תהליכי ההערכה והמשוב שייכנסו לתוקף. האחריות על יישום מתכונת הסטאז' הנוכחית תעבור לידי אגף רישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות וייקבעו המנגנונים המשפטיים שיסדירו את תקופת הסטאז' בהינתן רפורמה זו - לרבות הקמת ועדת סטאז' חדשה בהובלת מנהלת אגף רישוי מקצועות במשרד הבריאות, ד"ר אורלי גרינפלד.
בר סימן טוב: "מענה מותאם לצורכי השטח"
הרפורמה במערך הסטאז', המצטרפת לשורת צעדים בתחום כוח האדם הרפואי, מבוססת על המלצות של ארבעה צוותי מומחים והיא תוצר של עבודת מטה משותפת של המשרד עם כלל בתי החולים בישראל, דיקני בתי הספר לרפואה, מומחים לחינוך רפואי, סטאז'רים בעבר ובהווה, רשת ענבר וארגון מעוז, שבחנו את מתכונת הסטאז' בשנים האחרונות.
שר הבריאות אוריאל בוסו אמר כי מדובר "באבן דרך קריטית בתהליך ההתאמה וההתחדשות של מערכת הבריאות הישראלית. היא משקפת את המחויבות שלנו להקשבה מתמדת לקולות שעולים מהשטח ולצרכים המשתנים של הסטאז'רים ולתפעול המיטבי של בתי החולים, כמו גם את נחישות לבצע שינויים אסטרטגיים תוך כדי תנועה כדי לדייק ולייעל תהליכים. המתווה החדש מייצג איזון עדין בין הקלה ביורוקרטית לחיזוק מקצועי. הוא כולל קיצור ממוקד של תקופת הסטאז', והטמעת כלים חדשניים שיבטיחו למידה משמעותית והתפתחות מקצועית מיטבית. במקביל, אנו מחזקים את כלל מערכת הבריאות באמצעות חלוקה מאוזנת של כוח האדם הרפואי במרכז בנגב ובגליל".
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "הרפורמה במתכונת הסטאז' היא מהלך הכרחי ומשמעותי לחיזוק מערכת הבריאות בישראל והיא נועדה להבטיח הכשרה קלינית איכותית וממוקדת לדור הרופאים הבא. לנוכח השינויים הדמוגרפיים והשינוי הצפוי במערכת הבריאות, גיבשנו במסגרת הרפורמה הנוכחית מענה מותאם לצורכי השטח. קיצור תקופת הסטאז', חיזוק מערך ההערכה ושימור הגמישות לבתי החולים הם רק חלק מהצעדים שיביאו לייעול, מיקוד ושיפור משמעותי של תקופת הכשרה זו. המהלך משקף את מחויבותנו המתמשכת לקידום הכשרת רופאות ורופאים ברמה הגבוהה ביותר, תוך שמירה על יציבות המערכת ותגבור הפריפריה הרפואית".
ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ציין כי "הרפורמה בסטאז' היא תוצר של עבודה יסודית ומעמיקה, שכללה שיתוף פעולה יוצא דופן בתוך מערכת הבריאות ואשר נולדה מתוך הבנה כי צורכי השעה מחייבים בחינה מחודשת של תקופת הסטאז', על מנת להפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהכשרת רופאות ורופאים טובים יותר המוכנים לאתגרי המחר. השינוי, שיתבצע באופן הדרגתי, צפוי לחזק את מערכת הבריאות בישראל, תוך הבטחה כי בתקופת הסטאז' תהיה למידה משמעותית וממוקדת יותר".