חדשות

שפעת בארה"ב: שיעור האשפוזים הגבוה ביותר מזה עשור

עונת השפעת בארה"ב החלה בראשית אוקטובר ועד כה כבר נמנו 880 אלף מקרי שפעת, 6,900 אשפוזים ו-360 מקרי מוות המיוחסים לשפעת | שיעורי התחלואה הנשימתית בישראל יציבים

בשנת 2020 הגיל החציוני של המאושפזים היה 53 שנים. אילוסטרציה

יש סימנים ברורים לפיהם עונת השפעת, שלמעשה רק החלה בארה"ב, נמצאת כבר עתה בחלקים רבים במדינה במגמת עלייה וקצב האשפוזים בנקודת זמן זאת הוא הגבוה ביותר מאז יותר מעשור. כך לפי דו"ח ה-CDC שפורסם שלשום במסגרת דיווח שבועי.

בישראל, לעומת זאת, דו"ח שבועי של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות מציין כי "אין שינוי משמעותי בשיעור הפניות למרפאות בקהילה בשל זיהום בדרכי הנשימה העליונות ודלקת ריאות" וכי "שיעור הפניות הגולמי למרפאות בשל תחלואה דמוית-שפעת דומה בערכו לשיעורים הנצפים בין עונות השפעת".

לפי הערכות, עד כה כבר היו בארה"ב 880 אלף מקרים של חולי שפעת ו-6,900 אשפוזים וכן 360 מקרי מוות המיוחסים לשפעת. רשמית עונת השפעת בארה"ב החלה בראשית אוקטובר. נתוני האשפוזים הם מדיווחי בתי חולים ב-14 מדינות בארה"ב. רבים מהחולים נזקקו לטיפול ביחידות טיפול נמרץ. פעילות השפעת גבוהה עתה בדרום-מרכז ובדרום-מזרח ארה"ב. בדו"ח גם נמסר על מקרה מוות ראשון עקב שפעת בקרב ילדים.

בשני החורפים הראשונים של מגיפת הקורונה, האמצעים שננקטו בקרב אמריקאים כדי להגן על עצמם אכן דיכאו את ההדבקות והפצת הפתוגנים הנשימתיים שבדרך כלל "מסתובבים" בשטח, בכלל זה גם של השפעת. עתה מזהים המומחים בארה"ב את חזרתם של הנגיפים השונים, לרבות ה-RSV. לפני שפרצה מגיפת הקורונה, הופעת ה-RSV החלה רק בעונת החורף.

עם כל זאת מתקשים רופאים-מומחים בארה"ב לומר עתה האם החורף הנוכחי יתאפיין בשפעת קשה והם קוראים לכל מי שטרם חוסן לשפעת להתחסן ו"לא להאריך את ההמתנה". ד"ר אד בלונגיה, מנהל המרכז לאפידמיולוגיה במדינת ויסקונסין, התבטא: "יש עתה סיבה טובה לחשוש שלפנינו עונת שפעת חמורה, הגם שהתנהגות הנגיף לא ניתנת לחיזוי. רואים מערכות חיסוניות של המוני אמריקאים שלא התמודדו כבר כמה שנים מול שפעת קשה. פירוש הדבר שקבוצת אוכלוסיה גדולה מאוד ברחבי ארה"ב היא עתה רגישה הרבה יותר מהרגיל להידבקות בנגיף, במיוחד לאחר שיותר ויותר אנשים הפסיקו בחודשים האחרונים להקפיד על האמצעים שננקטו במאמץ להאט את התפשטות נגיף הקורונה – עטיית מסיכות, ריחוק חברתי, תשומת לב רבה יותר כשמדובר בפגישות משפחתיות עם בני גיל הזהב והימנעות מהתקהלויות, לצד סדרת תרכיבי החיסון שקיבלו. כל אלה היו בלי ספק אמצעים פשוטים מאוד שגם הועילו בהתמודדות מול נגיפי השפעת ומחלות נשימתיות אחרות".

בדרך כלל מה שמתרחש בחצי הכדור הדרומי בעונת השפעת הוא בגדר איתות לצפוי בחציו הצפוני. מאוסטרליה הגיעו דיווחים מוזרים וסותרים: השפעת היתה שם פעילה מאוד בעיקר בקרב ילדים אבל בסיכום החורף הדרומי של 2022 ציינו הרשויות שהחומרה הקלינית בעונה שהסתיימה שם – נתונים המבוססים על מספר האשפוזים עקב שפעת ביחידות טיפול נמרץ ומקרי מוות – היתה הפעם נמוכה ובסך הכל הוגדרה עונת השפעת באוסטרליה, בניו זילנד ובמדינות אחרות בחצי הכדור הדרומי כנמוכה עד מתונה מהחזוי.

הדו"ח השבועי של תחלואה ותמותה בצ'ילה, גם היא מדינה המשויכת לחצי הכדור הדרומי, ציין כי על פי הערכות עדכניות יעילות החיסון שקיבלו אזרחיה כנגד שפעת היתה 49% מול תת זני הנגיף A - H3N2 - שגם העונה גרם לרוב המוחלט של חולי שפעת, כמו עתה בארה"ב. ברוב המקרים ההידבקות הראשונה במשפחה היא בקרב ילדים שמפיצים את הנגיף לסביבתם ומדביקים הורים, סבים וסבתות ובגירים אחרים שעימם הם נמצאים במגע (מורים, גננות).

מצב השפעת בישראל

על פי דו"ח ניטור שבועי על תחלואה מנגיפי נשימה שמפרסם מדי שבוע המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, נכון לשבוע שהסתיים ב-22 באוקטובר, שיעורי התחלואה הנשימתית בישראל יציבים. אין שינוי משמעותי בשיעור הפניות למרפאות בקהילה בשל זיהום בדרכי הנשימה העליונות ודלקת ריאות, שיעור הפניות הגולמי למרפאות בשל תחלואה דמוית-שפעת דומה בערכו לשיעורים הנצפים בין עונות השפעת.

בבתי החולים של "כללית" נמשכת עם זאת העלייה באחוז הביקורים במיון פנימי בשל דלקת ריאות, כאשר במיון ילדים דווקא נצפתה ירידה באחוז הביקורים. כמו כן, אין שינוי משמעותי באחוז הביקורים במיון ילדים בקרב תינוקות בני שנתיים בשל ברונכיוליטיס.

בבתי חולים נמצאו בשבוע המדובר 14 מקרים חיוביים לשפעת בחולים מאושפזים. במקביל, ישנה פעילות נמוכה של RSV בקרב חולים מאושפזים.

בבדיקות מעבדה שנעשו ברשת מרפאות הזקיף, אף דגימה לא נמצאה חיובית ל-SARS-COV-2 ולשפעת מתוך 18 הדגימות שנאספו במהלך אותו שבוע.

נושאים קשורים:  שפעת,  ארה"ב,  ישראל,  RSV,  תחלואת שפעת,  חדשות
תגובות