חדשות

משרד הבריאות בראש רשימת ההטרדות המיניות בשירות המדינה

דו"ח נציבות המדינה מגלה: עלייה בפניות על הטרדות מיניות בשירות המדינה ב-2022 - משרד הבריאות מוביל עם 27% מכלל הפניות | בבתיה"ח שיבא וברזילי הוגש מספר התלונות הרב ביותר

הטרדה מינית במערכת הבריאות. אילוסטרציה

עלייה בפניות על הטרדות מיניות בשירות המדינה, משרד הבריאות בראש הרשימה עם 27% מהפניות. כך עולה מדו"ח נציבות שירות המדינה העוסק בטיפול בהטרדות מיניות בשנת 2022.

על פי הדו"ח, בשנת 2022 התקבלו 424 פניות על הטרדות מיניות בשירות המדינה, זאת בהשוואה ל-314 פניות ב-2021. 94 פניות, כ-22% מכלל הפניות, לא שויכו למשרד כלשהו. כאמור, משרד הבריאות ניצב בראש רשימת הפניות על הטרדות מיניות בשירות המדינה, על פי החלוקה: 115 פניות (27% מכלל הפניות) בבתי החולים הממשלתיים, תשע פניות בכל אחד מבתי החולים שיבא בתל השומר וברזילי באשקלון, שבע פניות ברמב"ם ושש במרכז הרפואי שמיר.

התפלגות הטרדות מיניות על פי בתי חולים. מקור: נציבות המדינה

בשנת 2020 היו 60 תלונות על הטרדות מיניות במשרד הבריאות, בשנת 2021 עלה המספר ל-90 פניות וכאמור, בשנת 2022, גידול של 27% ל-115 פניות.

בדו"ח מצוינות דוגמאות למקרים: "העמדנו לדין רנטגנאי ראשי שביצע שורה של מעשים מגונים והטרדות מיניות כלפי חמש עובדות הכפופות למרותו, לאורך שנים, וכן הטריד אחת מהן ביחס לעדותה. בין שאר האישומים: נהג להעיר לעובדת הערות מיניות על גופה ועל המראה החיצוני שלה, וכן נהג לנעוץ מבטים באזורים אינטימיים בגופה. כן יוחס לעובד שהציע לעובדת לערוך לה בדיקת אולטרסאונד של השד, שנזקקה לה לצורך רפואי, ועל אף שסירבה, חזר והציע לה שילווה אותה לבדיקה.

עוד יוחס לעובד זה שהצטרף אל עובדת לנסיעה במעלית ושם אחז בראשה בשתי ידיו וניסה לנשקה על פיה בכוח, בניגוד לרצונה ולשם גירויו המיני".

במסגרת הסדר טיעון הודה העובד בכל מה שיוחס לו והורשע על ידי בית הדין למשמעת, שהשית עליו את אמצעי המשמעת הבאים: פיטורים לאלתר; פסילה לצמיתות לשירות המדינה, כך שלא יקבל כל גימלה עד הגיעו לגיל 67 שנים; פסילה לצמיתות למשרד הבריאות ונזיפה חמורה.

דוגמה אחרת היא העמדתו לדין של אח שהועסק במחלקה פנימית גריאטרית במרכז הרפואי לגליל מערבי בגין ביצוע מעשים מגונים חמורים באחות ממחלקה אחרת בבית החולים. בית המשפט המחוזי החמיר את עונשו של הנאשם והשית עליו בנוסף פסילה לשירות המדינה למשך עשר שנים. כמו כן השית על הנאשם תשלום הוצאות משפט למדינה על סך 15,000 שקל, בשל העובדה שערער על פסק הדין.

במקרה אחר הועמד לדין אח שהועסק בחדר ניתוחי לב במרכז הרפואי וולפסון בחולון, בגין הטרדתה המינית של בת שירות לאומי ששירתה בבית החולים. טרם החלו להישמע ההוכחות בתיק, נערך הסדר טיעון עם הנאשם, לפיו הוא יודה בתובענה מתוקנת, יורשע על ידי ביה"ד למשמעת ויושתו עליו אמצעי משמעת מוסכמים.

כזכור, בדצמבר 2022 יצא חוזר מנכ"ל משרד הבריאות המסדיר את הטיפול בהטרדות מיניות במערכת הבריאות. החוזר הכפיף את עובדי בתי החולים הממשלתיים לנהלים המחייבים של עובדי המדינה ולנציבות שירות המדינה, מנחה את מוסדות הבריאות לבנות תכניות ייעודיות לנושא ומחייב אותם לבצע הכשרות בנושא על בסיס קבוע. החוזר החדש הסדיר לראשונה גם את הנהלים בקרב הסטודנטיות והסטודנטים לרפואה  ועל פיו, כל תלונה תטופל תוך שלושה חודשים לכל היותר ובתיה"ח יבנו תכניות ייעודיות למאבק בתופעה.

נושאים קשורים:  הטרדות מיניות,  בתי חולים,  נציב שירות המדינה,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2023, 09:30

אם שיבא וברזילי מובילים בתלונות, סימן ששם מטפלים בהם ברצינות...