חדשות

ראש שירותי בריאות הציבור: חשש מהופעת נגיף חדש דמוי סארס

פרופסור גרוטו הנחה את הרופאים לגלות ערנות בנושא בעקבות הודעות שפרסם ארגון הבריאות העולמי ולפיהן יש חשש להתפרצות עולמית של מגיפה הנגרמת על ידי הנגיף ממשפחת קורונה

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, הפיץ בסוף השבוע שעבר חוזר לצוותים הרפואיים, ובו הנחיה להגביר ערנות למקרה שהנגיף החדש, הדומה לסארס, יגיע לישראל. "לא ניתן בשלב זה לחזות את התנהגות הנגיף ואת הפוטנציאל המגפתי שלו, אם הוא קיים", התריע פרופסור גרוטו. "זהו תרחיש דינמי ומשרד הבריאות עוקב אחרי הנתונים המתפרסמים בעולם ונמצא בקשר עם כלל הגורמים הרלבנטיים, לרבות ארגון הבריאות העולמי, המרכז האירופי לבקרת מחלות ושירותי בריאות הציבור בבריטניה".

ארגון הבריאות העולמי קבע הגדרה זמנית לזיהוי הנגיף. ההגדרה כוללת את התסמינים הבאים: שיעול וחום מעל ל-38 מעלות ודלקת ריאות ללא סיבה ידועה, המצריכה אשפוז, אם מדובר בחולים ששהו בחודש האחרון באזורים שבהם תועדה תחלואה. נכון להיום, האזורים הם סעודיה וקטר. בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות, הטיפול הניתן בשלב זה לחולים הוא טיפול תומך בלבד.

נגיף הסארס (מקור צילום: ויקיפדיה)

נגיף הסארס (מקור צילום: ויקיפדיה)

הצוותים הרפואיים נדרשו לטפל בחולים חשודים, בדומה לטיפול שניתן בזמנו לחולים שנחשדו כחולים בסארס. הטיפול הראשוני חייב להיעשות תוך שימוש במסכת פה-אף, ובהמשך יש להכניס את החולה לבידוד בחדר עם מערכת אוורור נפרדת בתנאי לחץ שלילי ומיגון של כל הצוות הרפואי הבא במגע עם החולה החשוד. בתום המגע עם חולה חשוד, נדרשים הצוותים הרפואיים לעבור חיטוי ידיים וחיטוי סביבתי. כן הונחו הצוותים להעביר דגימות שנלקחו מהחולים שיש חשד כי הם נדבקו בנגיף, לשם אבחון במעבדה המרכזית של משרד הבריאות במרכז הרפואי שיבא. פרופסור גרוטו הודיע כי הנחיות נוספות יועברו בהתאם להתפתחות האירוע בזירה הבין-לאומית, ואם יצטברו דיווחים על מקרים בישראל.

על-פי הדיווח ב"הארץ" הנגיף הקטלני החדש משתייך למשפחת נגיפי קורונה (CoV, CoronaVirus), לה שייך גם הסארס (SARS) שהתפרץ בסין ב-2002. התפרצותו הובילה בתוך שנה וחצי להידבקות של 8,096 אנשים ברחבי העולם בדלקת ריאות קשה, ולמותם של 774 – שיעור תמותה של 9.6%. נגיפי קורונה מועברים בקלות מאדם לאדם במגע עם הפרשות, חלקם גם דרך האוויר. הנגיפים עלולים לגרום לזיהום קל בדרכי הנשימה העליונות ובמערכת העיכול, ובמקרים מסוימים לדלקת ריאות קשה ואף קטלנית, בייחוד בקרב חולים שהמערכת החיסונית שלהם מוחלשת.

הנגיף החדש זוהה עד כה אצל שני חולים, והוביל למותו של גבר בן 60 בסעודיה, שפיתח דלקת ריאות קשה ואי-ספיקת כליות. דגימות שנשלחו למעבדה ברוטרדם שבהולנד הצביעו על נגיף חדש שאיננו מוכר, דומה במבנהו לסארס. כעבור יומיים דווח על חולה נוסף שזוהה כנשא - בן 49 מקטאר ללא מחלות רקע, שביקר בסעודיה בספטמבר ופיתח דלקת ריאות קשה. החולה הועבר ליחידה לטיפול נמרץ בבית חולים בלונדון. הנגיף שאובחן בגופו דומה ביותר לזה שזוהה אצל בן ה-60. יש חשד למקרים נוספים של חולים שנדבקו, אף הם בסעודיה ובמדינות נוספות במפרץ הפרסי. הנושא נמצא שם בבדיקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  ארגון הבריאות העולמי,  סארס,  פרופ' איתמר גרוטו
תגובות